Mniejsze zagęszczenia ptaków obserwowane wzdłuż dróg są najczęściej przypisywane zakłóceniom związanym z hałasem generowanym przez ruch drogowy. Ostatnie badania przeprowadzone przez kanadyjskich naukowców wskazują również na śmiertelność ptaków w wyniku kolizji jako kolejny czynnik ograniczający liczebność.
Eksperyment prowadzony był na powierzchniach badawczych o analogicznej ekspozycji na hałas drogowy z różnym jednak prawdopodobieństwem śmiertelności w wyniku kolizji. Ryzyko kolizji powinno wzrastać w sytuacji kiedy las porasta pobocze po obu stronach drogi, gdyż wtedy ptaki leśne częściej decydują się na przekraczanie drogi. Zatem spadek liczebności ptaków w sezonie powinien być większy w miejscach gdzie ryzyko kolizji jest większe (las po obu stronach drogi) względem miejsc o mniejszym ryzyku wystąpienia kolizji (las po jednej stronie drogi).
Badania przeprowadzono w 4 kategoriach odległości od osi jezdni, w dziesięciu lokalizacjach gdzie przewidywane ryzyko kolizji było duże (las po obu stronach drogi) oraz w dziesięciu lokalizacjach o przewidywanym mniejszym prawdopodobieństwie kolizji (las po jednej stronie drogi).
Prognozy naukowców okazały się słuszne. Zależność pomiędzy zagęszczeniem ptaków w miarę przybliżania się do osi jezdni (spadek zagęszczenia) obserwowana była na powierzchniach gdzie las porastał obie strony drogi. Zjawiska takiego nie zaobserwowano w lokalizacjach gdzie las znajdował się po jednej stronie drogi.
Źródło: Jack J. i in. 2015. Influence of traffic mortality on forest birds abundance. Biodiversity Conservation 24: 1507-1529.