Na podstawie 79 opracowań dokonano analizy wpływu dróg i ruchu drogowego na liczebność i rozmieszczenie zwierząt. Analiza objęła łącznie 131 gatunków zwierząt. Sumarycznie, wykazano, że negatywny wpływ dróg na zwierzęta znacznie przewyższa korzyści płynące dla poszczególnych gatunków z ich obecności w krajobrazie.
Oddziaływanie dróg na płazy i gady było zdecydowanie negatywne. Wpływ dróg na ptaki jest negatywny lub neutralny z kilkoma wyjątkami odnoszącymi się do niektórych gatunków (np. sępy). Oddziaływanie na niewielkie ssaki jest pozytywne lub neutralne, a średniej wielkości ssaki reagują negatywnie lub neutralnie. Wśród dużych ssaków dominuje negatywna odpowiedź względem infrastruktury drogowej.
W oparciu o zwyczaje i skłonności poszczególnych gatunków zwierząt zdefiniowano szereg założeń warunkujących pozytywną, negatywną lub neutralną odpowiedź zwierząt na obecność dróg. Zakłada się negatywny wpływ dróg w odniesieniu do gatunków:
-
które nie unikają dróg lub dla których droga jest atrakcyjnym elementem krajobrazu, ale nie potrafią unikać poruszających się samochodów (głównie płazy i gady),
-
o dużych areałach, niskim współczynniku reprodukcyjnym i niskich zagęszczeniach (np. duże ssaki drapieżne),
-
których populacje nie są limitowane przez drapieżniki ginące na drogach,
-
które unikają sąsiedztwa dróg ze względu na oddziaływanie ruchu drogowego,
Dwie następujące grupy gatunków powinny czerpać korzyści z obecności dróg:
-
gatunki przyciągane w sąsiedztwo dróg z uwagi na zasoby (np. pożywienie) i potrafią unikać nadjeżdżające pojazdy (niektóre padlinożerne ssaki i ptaki),
-
gatunki nieunikające ruchu drogowego (dostępność siedlisk), ale unikające jezdni dróg (niska śmiertelność), a zarazem infrastruktura drogowa limituje liczebność populacji ich drapieżników (niskie drapieżnictwo) (niektóre wróblaki i gryzonie).1
Więcej informacji na ten temat znajduje się w poniższym źródle:
1Fahrig, L., & Rytwinski, T. (2009). Effects of roads on animal abundance: an empirical review and synthesis. Ecology and society, 14(1), 21.