Głównymi czynnikami śmiertelności ptaków w środowisku naturalnym są choroby oraz interakcje międzygatunkowe – przede wszystkim drapieżnictwo. Zgodnie z teorią opisującą relacje drapieżnik-ofiara, drapieżniki najczęściej wybierają na swoje ofiary osobniki o gorszej kondycji. Tymczasem w przypadku ofiar kolizji drogowych, mimo wielu lat badań, zagadnienie selekcji pozostaje w dalszym ciągu otwarte lub jest przez badaczy unikane.
Obserwacje przeprowadzone w południowo-wschodniej Polsce (Pogórze Przemyskie) w latach 2002-2009, na populacji trzech gatunków ptaków Wróblowych, ofiarach kolizji z pojazdami (dymówka Hirundo rustica, trznadel Emberiza citrinella, zięba Fringilla coelebs), wykazały, że osobniki te były w lepszej kondycji niż osobniki padające ofiarami krogulców Accipiter nisus.
Różnica pomiędzy ofiarami krogulców i pozostałymi osobnikami z populacji była znacząca, wskazując na występowanie presji selekcyjnej poprzez wybieranie przez tego drapieżnika osobników słabszych. Tymczasem nie stwierdzono różnicy w kondycji pomiędzy ofiarami kolizji a pozostałymi osobnikami z populacji. Sugeruje to, że ofiary kolizji z pojazdami są osobnikami zdrowymi, wybiórczo eliminowanymi z lokalnej populacji.
Źródło: Bujoczek, M., Ciach, M., & Yosef, R. (2011). Road-kills affect avian population quality. Biological Conservation, 144(3), 1036-1039.
Foto: Wikipedia.
--
Opracowanie: Karol Kustusch