Wiadomości

Natężenie ruchu na drogach a ryzyko kolizji ze zwierzętami

Oddziaływanie dróg na zwierzęta, w tym ryzyko występowania kolizji drogowych, zależą m. in. od stopnia adaptacji poszczególnych gatunków do zmian antropogenicznych oraz strategii jakie przyjmują w obliczu zagrożenia. Grupa naukowców z Izraela w swojej ostatniej publikacji ocenia relacje między natężeniem ruchu a ryzykiem śmiertelności na drogach dla różnych taksonów. Wyniki wskazują, że zarówno drogi o dużym, jak i małym natężeniu ruchu stanowią poważne zagrożenie dla dzikiej fauny, ale skala tego zagrożenia zależy od gatunku lub grupy zwierząt.

Badanie wykazało, że wysokie natężenie ruchu stanowi największe ryzyko dla dzikich zwierząt, ale drogi o niskim natężeniu ruchu również są istotnym zagrożeniem. Mimo, że drogi o mniejszym natężeniu ruchu mają niższą bezwzględną liczbę kolizji, to jednak często przecinają obszary o dużej bioróżnorodności. W efekcie mogą mieć nieproporcjonalnie duży wpływ na lokalne populacje dzikich zwierząt. 

Autorzy publikacji wydzielają trzy główne grupy zwierząt w kontekście ryzyka występowania kolizji drogowych oraz skali tego zjawiska:

Gatunki zwinne i unikające zakłóceń antropogenicznych - dla tych gatunków rozkład śmiertelności jest jednomodalny, co oznacza, że najwięcej śmiertelności występuje przy średnim natężeniu ruchu. Taki wzorzec zaobserwowano u hieny pręgowanej Hyaena hyaena, która potrafi unikać dróg o wysokim natężeniu ruchu.

Gatunki mniej zwinne unikające zakłóceń antropogenicznych - dla nich prawdopodobieństwo śmiertelności maleje wraz ze wzrostem natężenia ruchu, ponieważ większość śmiertelności ma miejsce przy niskim natężeniu ruchu, a próby przekraczania dróg szybko spadają wraz ze wzrostem ruchu (np. dzik Sus scrofa, borsuk Meles canescens, góropatwa azjatycka Alectoris chukar).

Gatunki mało reagujące na ruch pojazdów i hałas - dla tych gatunków prawdopodobieństwo śmiertelności rośnie wraz z natężeniem ruchu, ponieważ próby przekraczania dróg nie maleją, a ryzyko kolizji rośnie (np. herpetofauna).

Więcej informacji na ten temat znajduje się w artykule źródłowym: Denneboom, D., Bar‐Massada, A., & Shwartz, A. (2024). Wildlife mortality risk posed by high and low traffic roads. Conservation Biology38(2), e14159.

Opracowanie: Karol Kustusch